single

Szczypce do herbaty

Jesteśmy już z powrotem u bram Anglii Burze wydają się być sto za nami.
Herbata w skrzyniach zgniła,
Ale jest lepsza niż dno. *

Czy wiesz, że herbata była odpowiedzialna za powstanie najszybszych i najpiękniejszych żaglowców świata oraz pierwszych regat transoceanicznych. Regaty te po raz pierwszy odbyły się w XIX wieku za sprawą smukłych kliperów, które osiągały prędkości imponujące dziś i zawrotne wtedy, często przekraczające 20 węzłów. Przewoziły one skrzynki z herbatą i pędziły z Chin w kierunku Anglii. Płynęły szybko nie dlatego, że herbata w ich ładowni się psuła. Pierwszy żaglowiec, który dotarł do londyńskich nabrzeży, otrzymywał najlepszą cenę za każdy funt przywiezionej herbaty. Plus, dodatkowy bonus.
Było to tak opłacalne, że budowano najpiękniejsze żaglowce.

Tak było do 1866 roku, kiedy to do portu niemal jednocześnie przypłynęły trzy klipry. Duży transport spowodował spadek cen herbaty na londyńskim rynku. W kolejnych latach premii już nie było. Straty żaglowców pogłębiły jeszcze parowce.

Cutty Sark to najbardziej znany kuter herbaciany. Został zbudowany w Szkocji w 1869 roku do transportu herbaty z Chin. Był to najszybszy kliper swoich czasów, zdolny do pokonania 350 mil (ok. 665 km) dziennie i osiągający średnią prędkość 15 węzłów dziennie. Według niektórych był to najpiękniejszy żaglowiec świata. Ze swoim silnym bukszprytem i sześcioma dziobami (prawie 3000 kw.) był też najszybszy. m. żagli, długość całkowita 85 m.

Jest to jedyny istniejący kliper herbaciany, który obecnie stoi w suchym doku na nabrzeżu w Greenwich w Londynie jako statek-muzeum.

* Piosenka "Clipper", tekst Grzegorz Habylak, QFTRY.

Kliknij tutaj, aby ocenić ten post [Total: 0 Average: 0]